Zobaczyć, poczuć i przekazać dźwięk


Projekt „5 zmysłów. Pauza” adresowany jest do osób niesłyszących i umożliwia zapoznanie się z wybranymi aspektami kultury muzycznej oraz wzięcie udział w szeregu wydarzeń związanych z poznawaniem muzyki w sposób adekwatny do ich potrzeb i możliwości. Głównym celem projektu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu z powodu niepełnosprawności oraz elitaryzacji kultury.

 

W ramach projektu „5 zmysłów. Pauza” w Centrum Kultury ZAMEK odbędą się: warsztaty muzyczne, spotkania, warsztaty wokalne, spotkanie z instrumentami etnicznymi oraz seminaria naukowe dotyczące dźwięku w otaczającej nas rzeczywistości.

Jednym z najważniejszych wydarzeń będą warsztaty muzyczne, podczas których Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrygenturą Agnieszki Duczmal wraz z grupą osób niesłyszących, przygotuje utwór, który wykonana wspólnie 14.11. podczas koncertu finałowego w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Będzie jednocześnie podsumowanie całego projektu.

Udział we wszystkich wydarzeniach realizowanych w ramach projektu jest bezpłatny. Zapis: Aleksandra Knychas,  info@5zmyslow.pl).

Program zajęć w CK Zamek:
SEMINARIUM „INSTRUMENTY – DŹWIĘKI UKRYTE W PRZEDMIOTACH”
5.10. g. 17 sala 221 / wstęp wolny
prowadząca: Ewa Schreiber
W trakcie wykładu będzie można zapoznać się z wybranymi instrumentami tradycyjnymi oraz dowiedzieć się, jakimi sposobami wydobywania dźwięków posługuje się muzyka współczesna.
Ewa Schreiber – ukończyła studia muzykologiczne i filozoficzne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Jest adiunktem w Katedrze Muzykologii UAM, krytykiem muzycznym i współredaktorką pisma internetowego MEAKULTURA.

SEMINARIUM „O ZWIĄZKACH SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ I MUZYKI POPULARNEJ”
12.10. g. 17 sala 221 / wstęp wolny
prowadzący: Filip Lipiński
Sztuka współczesna zajmuje się komentowaniem i opisywaniem świata. W mniejszym stopniu stawia sobie zadania spełniania oczekiwań estetycznych, a bardziej pobudza do refleksji na temat otaczającej nas rzeczywistości i próbuje się z nią skonfrontować za pomocą języka sztuki. Jest w tym podobna do niektórych przejawów muzyki popularnej, odwołującej się do przeżyć artysty, który w krótkiej formie piosenki zamyka własną refleksję na wybrany temat.
Filip Lipiński – historyk sztuki, amerykanista. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członek redakcji magazynu Arteon. Zajmuje się sztuką nowoczesną, zwłaszcza związkami między malarstwem i innymi mediami.

WARSZTATY WOKALNE „ZOBACZYĆ, POCZUĆ I PRZEKAZAĆ DŹWIĘK”
15-17.10. g. 10 sala 221 / wstęp wolny
prowadzący: Jacek Sykulski
Warsztaty podzielono na część teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej Jacek Sykulski oraz towarzyszący mu śpiewacy chóru opowiedzą o swoich doświadczeniach z dźwiękiem. W części praktycznej warsztatów Jacek Sykulski chce dokonać eksperymentów wokalnych przy pomocy programu komputerowego pokazującego konkretne wysokości dźwięku.
Jacek Sykulski – kompozytor, dyrygent, chórmistrz i dyrektor Poznańskiego Chóru Chłopięcego. Jego utwory są wykonywane przez wiele uznanych chórów i zespołów, m.in. Taipei Male Choir, Chor Leoni Men’s Choir (Kanada), Chicago a cappella, czy Affabre Concinui.

SEMINARIUM „AUGENNMUSIK, CZYLI MUZYKA DLA OCZU”
19.10. g. 17 sala 221 / wstęp wolny
prowadzący: Patryk Frankowski
Augennmusik – termin dotyczący sposobu zapisywania nut, popularny w renesansie i baroku. Polega na nadawaniu zapisowi nutowemu charakteru rysunku, poprzez formowanie notacji muzycznej w określone kształty, przy użyciu różnych barw.
Patryk Frankowski – jest absolwentem muzykologii na Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie studiował muzykologię. Obecnie pracuje w Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu. Jest także członkiem Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów oraz członkiem Historic Brass Society w Nowym Jorku.

WARSZTATY GRY NA BĘBNACH ETNICZNYCH
22-25.10. g. 10 sala 221 / wstęp wolny
prowadzący: Ernest Drelich
Zajęcia skupią się głównie na nauce wydobywania podstawowych dźwięków. Omówiony zostanie również sposób zapisu rytmicznego jaki stosuję się przy bębnach. Dzięki temu będzie można przyswoić najłatwiejsze i najbardziej znane rytmy.
Ernest Drelich – multiinstrumentalista, gra w zespole „Topinambur”. Od kilku lat współpracuje z grupą „Matragona”. Prowadził warsztaty gry na Didgeridoo na Slot Art Festiwal w Lubiążu pod Wrocławiem, uczestniczył w tworzeniu Festiwalu „Natchnieni Bieszczadem”, gdzie prowadził warsztaty bębniarskie.

 

Dodaj komentarz