„Zerówka” „setka” i „Maltanka” znów na trasach


W  trasę wyjechały ponownie zabytkowe tramwaje i autobusy. Poznańskie MPK wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych przygotowało dla turystów i uwielbiających zwiedzanie Poznania zza szyb starych pojazdów komunikacji miejskiej kilka wariantów tras.

Zabytkowe tramwaje i autobusy odjeżdżać będą sprzed dawniej zajezdni MPK przy ulicy Gajowej. Przejażdżki takie organizowane będą w weekendy i święta przez cały okres wiosenno-letni aż do początku jesieni.

Linia „0” pojedzie dwoma trasami. W godzinach: 12, 14 i 16 przewiezie uczestników do Muzeum Komunikacji Miejskiej przy Zajezdni MPK „Głogowska”. Tramwaj pojedzie trasą: Gajowa – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Reymonta –  Hetmańską i Głogowską do wspomnianej zajezdni (trasa powrotna przez ul. Grunwaldzką).

Drugi wariant trasy linii „0” (odjazd z Gajowej o godz.: 13, 15 i 17) poprowadzi ulicami: Zwierzyniecką – Kraszewskiego- Dąbrowskiego – Fredry – Świętym Marcinem – Podgórną – Kórnicką – przez Śródkę – Małe Garbary – Plac Wielkopolski – Fredry i ponownie przez stare Jeżyce do dawnej zajezdni „Gajowa”.

W określone dni, tj. 4 maja, 1 i 22 czerwca oraz 13 lipca wyjedzie też na poznańskie ulice nocny tramwaj turystyczny linii „0”. Z Gajowej pojedzie on o godz. 22. Kto ma problem z zasypianiem może więc w te dni, a także w 10 i 31 sierpnia oraz 21 września (na pożegnanie lata) o godz. 21 usiąść wygodnie na twardym siedzeniu starych wagonów „N-ki” i zwiedzać miasto nocą. Tramwaje przejadą przez centrum Poznania, Łazarz, Wildę i ponownie przez śródmieście i stare Jeżyce wrócą do Gajowej.

Turystyczną komunikację Poznania uzupełnią zabytkowe autobusy linii „100”, które także odjeżdżać będą w weekendy od godz. 10 do 18, a pojadą do Nowego ZOO. Po drodze zatrzymywać się będą przy Starym Browarze i stacji kolejki dziecięcej Maltanka.

Podróż uprzyjemnią przewodnicy MPK i KMPS (ubrani w historyczne mundury motorniczych i konduktorów), którzy opowiedzą turystom i miłośnikom komunikacji miejskiej o przeszłości poznańskich tramwajów i autobusów, a także trolejbusów, bo te w latach 1930 – 1970 jeździły po Poznaniu.

Na trasach turystycznych w weekendy wiosenno-letnie można więc będzie zobaczyć na poznańskich ulicach stare tramwaje typu N (z odbudowaną ostatnio doczepą, tzw. sanocką – z numerem bocznym 436), 102 N, 102Na, 105N, a z autobusów m. in.: jelcze, w tym tzw. „ogórka, DAF i ikarusy.

Opłata za przejazd liniami turystycznymi wynosić będzie: 4 zł (bilet normalny) i 3 zł (ulgowy).

Warto wspomnieć, iż w najbliższy weekend zacznie jeździć kolejka „Maltanka”, której trasa wiedzie wzdłuż jeziora Maltańskiego do Nowego ZOO. Kolejka cieszy się dużym powodzeniem zwłaszcza wśród dzieci. W towarzystwie osób dorosłych podróżować mogą małymi wagonami osobowymi, które ciągnie zabytkowa lokomotywa parowa albo spalinowa. „Maltanka” kursować będzie w okresie wiosenno-letnim codziennie. W dni powszednie co godzinę, natomiast w weekendy i święta – co pół godziny. Bilet w jedną stronę kosztować będzie 6 złotych (normalny) oraz 4 złote (ulgowy).

I jeszcze dla tych, którzy także w dni robocze chcieliby oglądać najciekawsze miejsca Poznania z okien tramwaju. Codziennie kursuje zwykła linia tramwajowa „17”. Jeździ ona ze Starołęki do Ogrodów i przejeżdża tzw „traktem królewsko – cesarskim” – na odcinku od Śródki przez Plac Wielkopolski, ul. Fredry, Most Teatralny do ul. Dąbrowskiego. Linia ta posiada specjalne oznakowanie, informujące o tej interesującej trasie.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek; Fot. K. Lesińska, MPK

Dodaj komentarz