Zabytkowy tramwaj w komplecie


27 grudnia na trasę wokół śródmieścia Poznania wyjechał zrekonstruowany przez Modertrans tramwaj, określany jako Typ I (zbudowany w latach 1897/98 przez niemiecką firmę Bergische Stahlindustrie). Wagon motorowy, oznaczony numerem taborowym 15 wraz z doczepą 305 (odbudowaną przez Modertrans dla poznańskiego MPK kilka lat temu) uświetnił w Poznaniu obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Dwuwagonowy tramwaj jechał na historycznej trasie linii 1. Obsługa tramwaju wyposażona była w mundury z tamtych lat.

Tramwaj Typu I został odbudowany perfekcyjnie. Jego niektóre elementy, m.in. podwozie zachowały się w warsztatach nieistniejącej od kilki lat zajezdni Gajowej. Wagony motorowe tego typu kursowały jeszcze w okresie międzywojennym, a po wojnie – do lat 60. ubiegłego wieku – jako doczepy. Tramwajów Typu I było 15. Zostały one dostarczone do Poznania w 1898 r. razem z dziesięcioma tramwajami Typu II. Tramwaje te różniły się liczbą bocznych okien – w wersji pierwszej było ich sześć (trzy po jednej stronie wagonu), a w typie II – osiem (po cztery na bocznej ścianie). Czoła w obu typach wagonów motorowych, jak i doczepnych, okien nie posiadały. Przypominały balkony, do których się wsiadało, by przejść do osłoniętych przedziałów. Taka sama była droga powrotna. Tramwaj Typu I posiadał 16 miejsc siedzących, a Typu II – 20 drewnianych siedzisk. Tramwaje te były pierwszymi tramwajami elektrycznymi w Poznaniu. Na trasy trzech linii  (wówczas oznaczonych nie cyframi a kolorami) wyjechały 6 marca 1898 roku; zastąpiły trakcję konną.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz