Wielkie otwarcie ZCK – zamknięcie starego dworca Głównego


W piątek (25 października) otwarto Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Poznaniu. Pod tą nazwą kryje się nowy węzeł komunikacyjny wokół nowej bryły dworca kolejowego i autobusowego oraz galerii handlowej Poznań City Center.

Tego samego dnia  zamknięty ma być gmach starego dworca Głównego – obiektu centralnie położonego na poznańskim węźle PKP, z którego nadal  – mimo wcześniejszej informacji o planowanym zamknięciu  obiektu – korzysta wielu podróżnych. Znacznie więcej niż w położonej w bliskim sąsiedztwie nowej hali dworca.

W związku z tym od tego dnia szykuje się w ZCK spore zamieszanie wśród pasażerów kolei.  Wiadomo, że nie wszyscy dowiedzą się o tak radykalnych zmianach organizacyjnych w obsłudze podróżnych. Przypuszczać należy, że wielu pasażerów z zamiarem kupna biletów pójdzie do starego dworca, gdzie zobaczy zamknięte drzwi i informację o obsłudze pasażerskiej w nowym obiekcie lub na dworcu Zachodnim. Niejeden podróżny zaliczy więc dodatkowe setki metrów przejścia, błądzenia i w konsekwencji nerwów, gdy przyjdzie im śpieszyć się do pociągu.

Dla wielu obserwatorów poznańskiego węzła kolejowego nowa lokalizacja dworca jest niewygodna. Są wręcz komentarze, że ten nowy przeszklony obiekt, nazywany żartobliwie „chlebakiem” ,czy „makowcem” jest „przybudówką” do znacznie większej galerii handlowej PCC, a cały zespół obiektów można nazwać… „Dezintegracyjnym Centrum Komunikacyjnym”. Do nowego dworca trzeba przejść przez galerię handlową, znacznie dalej jest też do przystanków komunikacji miejskiej – i to zarówno od strony dworca Zachodniego, w którego pobliżu jest stacja Poznańskiego  Szybkiego Tramwaju, jak też od nowych przystanków zlokalizowanych  przy ulicy Matyi. Z nich nie ma krótszego przejścia przez jezdnię, a jedynie tunelem właśnie w stronę galerii PCC.

Mało widoczne i mało wygodne jest też boczne wejście ze starego placu dworcowego do nowego gmachu ZCK. W jedną stronę są tam wprawdzie schody ruchome, ale w drugą (do peronów) już nie. Dla wielu takie wejście jest zaskoczeniem, ponieważ nie tak powinno wyglądać przejście do reprezentacyjnego gmachu dworca. Jest to jak wejście od zaplecza budynku. Jest też wprawdzie wejście środkowe do tego obiektu, ale prowadzi ono do przejścia na Moście Dworcowym, skąd jest kilkaset metrów do przystanków tramwajowych, gdzie nie ma też  możliwości zaparkowania, bo to jest przecież trasa przelotowa.

Kończy się zatem „era” (134 lata funkcjonowania) dworca centralnie położonego, do którego jeszcze w 1970 roku można było dojechać tramwajem (linii 1 z centrum miasta), z którego z placu do budynku dworca Głównego było…  około 50 metrów! I nikt z bagażem nie musiał wchodzić po schodach, by dojść do kas biletowych czy poczekalni, albo restauracji dworcowej.

Zamykany wkrótce stary dworzec Główny otwarty został w 1879 roku dla funkcjonującego już od kilku lat poznańskiego węzła kolejowego. Obiekt był kilka razy przebudowany i unowocześniany: w 1929, dwadzieścia lat później  – w 1949 oraz 1976 roku. W pierwszej połowie XIX wieku dworce kolei żelaznej w kierunku Szczecina (pierwsza linia –  otwarcie 1848 rok, ze stacją na Jeżycach), Wrocławia, Inowrocławia, Piły czy Kluczborka były rozproszone. Po zintegrowaniu  linii kolejowych, poprzez ich połączenie i poprowadzenie wykopem (w tzw. „dziurze toruńskiej”) wybudowanie dworca centralnie położonego było wręcz konieczne. Powstała też od wschodniej strony wielka stacja towarowa, nazwana z czasem „wolnymi torami”. To tam, a więc niejako na uboczu, w miejsce zlikwidowanej stacji przeładunkowej powstała galeria handlowa PCC wraz  z nowym dworcem. Pamiątką po tamtych czasach jest nazwa ulicy „Towarowa”, przy której (oraz ulicy Matyi i Przemysłowej) znajduje się nowy węzeł komunikacyjny.

Przy tych ulicach działa jeszcze dworzec autobusowy PKS. Jego funkcjonowanie w starym miejscu dobiega jednak końca. Przeniesiony ma być do nowego obiektu ZCK. Jego otwarcie zapowiadane jest w listopadzie.  W starym miejscu dworzec działał jeszcze w okresie międzywojennym. Otwarty został 23 listopada 1932 roku – na ówczesnym placu Prezydenta Drwęskiego. Wcześniej autobusy komunikacji międzymiastowej miały przystanki w różnych rejonach Poznania.  Wybudowanie i zapowiadane otwarcie pierwszego dworca autobusowego w ówczesnym Poznaniu opisane zostało w Dzienniku Poznańskim (wydanie z 23 listopada 1932 r.). W informacji – za oświadczeniem Wielkopolskiego Związku Przedsiębiorstw Autobusowych – podano, że „od dnia 23 począwszy wszystkie autobusy wyjeżdżające z Poznania odjeżdżać będą z dworca autobusowego przy placu Prezydenta Drwęskiego.” W informacji zaznaczono też, że „Dworzec autobusowy uzyska specjalne połączenie autobusowe przez plac Wolności na plac Sapieżyński [obecnie plac Wielkopolski], na której to linji kursować będzie autobus P.K.E. [Poznańskiej Kolei Elektrycznej]. Dzięki temu publiczność korzystająca z komunikacji autobusowej uzyska połączenie z centrum miasta i linjami tramwajowemi. Autobusy wyjeżdżające z dworca autobusowego przystawać będą celem zabierania pasażerów na ustanowionych przystankach, w zależności od kierunku wyjazdu. ”

Mając na uwadze tę informację z przedwojennej prasy poznańskiej, jak i zapowiadaną przez PKS przeprowadzkę dworca autobusowego ze starego miejsca do nowego – w Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym, nastąpi to po… 81 latach.

NOWY DWORZEC PKS

04.10.2013 spółka PKS Poznań S.A. rozpoczęła prace związane z przejęciem nowego lokalu dworca autobusowego wraz z terminalem odpraw pasażerskich. Prace trwaj ą.

18.10.2013 rozpoczęto instalacj ę systemu zarządzania ruchem autobusów na terminalu, systemu informacji wizualnej, systemu informatycznego, systemu monitoringu oraz systemu telekomunikacyjnego.

Prowadzone są już także prace związane z wyposażeniem dworca w elementy nieodzowne do jego funkcjonowania (wyposażenie kas biletowych, pomieszczeń służbowych, socjalnych), uruchomienie węzła sanitarnego oraz wyposażenie przestrzeni holu dworca w elementy typu: ławki, dynamiczna informacja pasażerska, głosowa informacja pasażerska, skrytki bagażowe, kosze oraz ławki na terminalu odpraw pasażerskich.

Zgodnie z harmonogramem PKS Poznań S.A. planuje otworzyć nowy dworzec oraz terminal, po dokonaniu odbioru obiektu i uzyskaniu wymaganych prawem na u żytkowanie lokalu dokumentów, w drugiej połowie listopada 2013.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

O Poznań City Center czytaj tutaj.

Dodaj komentarz