„Wesele. Poprawiny” – premiera Polskiego Teatru Tańca!


Już w najbliższy piątek i sobotę, 13 i 14 października, o godz. 20.00 w Sali Wielkiej poznańskiego Centrum Kultury Zamek odbędzie się premiera najnowszego spektaklu Polskiego Teatru Tańca pod tytułem „Wesele. Poprawiny”.

Jego twórcy pragną inspirować do refleksji o naszym wspólnotowym „tu i teraz”, o dialogu między pokoleniami, o historii przedstawień „Wesela” i historiach prywatnych wesel. W  „Weselu. Poprawinach” Polskiego Teatru Tańca w reżyserii Marcina Libera, jak w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, odbijają się losy Polski i Polaków, ale też przetworzone przez artystów tradycje towarzyszące polskim zabawom weselnym.

Przedstawiamy artystów:

MARCIN LIBER – reżyser. Dobrze znany w Poznaniu jako jeden z założycieli teatru Usta Usta. Współpracuje z najbardziej znaczącymi scenami teatralnymi w Polsce, ze stołecznymi Teatrem Dramatycznym, Teatrem Studio czy Teatrem Powszechnym. Kojarzony jest z nurtem teatru krytycznego, stawiającego radykalne pytania o naszą współczesność. Laureat wielu nagród za reżyserię. Niegdyś – aktor jednego z najbardziej rozpoznawalnych poznańskich zespołów offowych, teatru Biuro Podróży. – Szukamy balansu między środkami, którymi możemy dysponować w teatrze tańca. Przyglądamy się naszym weselom, w ten sposób chcemy opowiedzieć o nas, tu i teraz. Trochę staramy się przyjrzeć temu, kim jesteśmy na przestrzeni historii wystawiania „Wesel” Stanisława Wyspiańskiego, my, Polacy  – mówi o pracy nad spektaklem „Wesele. Poprawiny”.

MIREK KACZMAREK – autor scenografii i kostiumów. Reżyser świateł. W 2012 roku nominowany był do Paszportu Polityki w kategorii Teatr „za uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny”. To jedno zdanie mówi bardzo wiele o jego twórczości. – Przestrzeń będzie symboliczna, ograniczona do podstawowych znaków i tropów, które mam wrażenie nam wystarczą – zapowiada w odniesieniu do „Wesela. Poprawin”. Jako jedną z inspiracji wymienia twórczość Banksy’ego.

RSS B0YS – kompozytorzy transowej, elektronicznej muzyki, głównie instrumentalnej, określający rozpiętość swoich inspiracji od „afrykańskich pustyń” po „eurotancbudy”. GDY UKRYJESZ TWARZ, M0ŻESZ S0BIE NA WIELE N0WEG0 P0ZW0LIĆ, PATRZYSZ D0KŁADNIEJ D0 ŚR0DKA, WIĘCEJ SŁYSZYSZ. ŚWIAT – oto ich dewiza. Nie wypowiadają się publicznie, za to wiele ich utworów rozsianych jest w przestrzeni internetu.

IWONA PASIŃSKA – okiem choreografa przygląda się procesowi twórczemu. Choreograf i dramaturg, badaczka ruchu i ekspresji ciała w przestrzeniach performatywnych. Dyrektor Polskiego Teatru Tańca.– Tancerze są w takim momencie, w którym mogą tworzyć i dawać z siebie to, do dawałby choreograf, mają dystans do tego co robią. Dajemy im pole do wykorzystania potencjału w taki sposób – mówi o pracy nad spektaklem „Wesele. Poprawiny”.

LESZEK REMBOWSKI – znawca i praktyk polskich tańców tradycyjnych i dawnych,  prowadził dla tancerzy warsztat ludowy. Od 2002 roku kierownik artystyczny i choreograf Zespołu Folklorystycznego „Wielkopolanie”. – Moim zadaniem było dać tancerzom narzędzia, to znaczy opowiedzieć o takich tańcach, jak nieco szalony oberek, które kiedyś były mocno zakorzenione, a teraz wyszły z praktyki weselnej i weselnej obyczajowości – mówi.

ARTYŚCI – TANCERZE POLSKIEGO TEATRU TAŃCA: Urszula Bernat- Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Zbigniew Kocięba, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong, Adrian Radwański, Marta Da Pinto (stażystka) oraz SENIORZY I JUNIORZY Z GRUPY MOVEMENTS FACTORY – współtworzą spektakl i w nim występują.

ADRIANA CYGANKIEWICZ, KRYSTIAN SZYMCZAK – asystenci kostiumografa.

produkcja: Polski Teatr Tańca

współprodukcja: Centrum Kultury ZAMEK

projekt graficzny: Piotr Zdanowicz

światła: Przemysław Gapczyński

akompaniament: Zuzanna Majewska

koordynator ds. produkcji: Natalia Gorzelańczyk

obsługa sceny: Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski

Trochę o idei spektaklu:

W streszczeniach rzecz brzmi prosto.
Inteligent z miasta żeni się z chłopką.
Potem rozpadły się wspólnoty, w których ludzie żyli cale życie, wieś migrowała do miasta, chłopskie dzieci poszły na studia.
Nastała demokracja, wraz z nią przybył kapitalizm, a ponowoczesność stawiała na „tu i teraz”, podważała wagę tradycji i ciągłości.

Na scenie spotykają się różne pokolenia Polaków. Pokolenie naszych dziadków i rodziców, których doświadczenia rzeźbiły ruchy płyt tektonicznych historii i przemian społecznych. W ich prywatnych „historiach weselnych” odbijają się losy Polski i Polaków, a rodzinne mitologie stają się częścią wielkiej narracji historycznej. Pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą doświadczenia wojen, strajków, spania na styropianie. To o nich mówią Millenialsi, pokolenie Y. Ważne dla nich daty określa nie historia, ale konsumpcja i popkultura – pierwsze portale społecznościowe, fast foody na ulicach, nowe narkotyki, coraz cieńsze laptopy, podróże bez paszportu.

Są i ci najmłodsi. Co ukształtuje ich doświadczenia – tego nie wiemy.

Co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce?

Zapraszamy na poprawiny.

(Magdalena Zaniewska).

***

Bilety: 50 zł (normalny), 25 zł (ulgowy) dostępne w kasie CK ZAMEK oraz na www.bilety24.pl).

Mieliśmy dla Czytelników dwa dwuosobowe zaproszenia na sobotę, na godz. 20!

Konkurs trwał do 13 października do godz. 20. Laureatki poinformowaliśmy mailowo.

Zobacz inne nasze konkursy kliknij tutaj.

Mile widziane polubienie Naszego Głosu Poznańskiego na facebooku i zaproszenie znajomych do lajkowania – kliknij tutaj.

www.facebook.com/naszglospoznanski/

Dodaj komentarz