Tramwaje z ”jamnikiem” wygrały w Olsztynie


Solaris z podpoznańskiego Bolechowa za 120,6 mln złotych dostarczy w 2014 roku 15 tramwajów do Olsztyna. Bydgoska firma PESA, która w kolejnym podejściu przetargowym – w trybie odwoławczym – rywalizowała (chciała za swoje wagony 131,9 mln) z Solarisem, wycofała się. Komisja przetargowa ostatecznie zdecydowała, że tramwajowy kontrakt  zrealizuje firma z Bolechowa.

Solaris dostarczy 15 tramwajów dwukierunkowych, długości do 32 metrów, szerokości 2,4 metra. Pozwoli to maksymalnie przewieźć jednym tramwajem około 200 pasażerów. Wagony będą całkowicie niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w monitoring.

Olsztyn jest pierwszym miastem w Polsce, w którym od podstaw odbudowywana jest trasa tramwajowa (wcześniej, tramwaje jeździły do 1965 roku). Pierwsza linia, która uruchomiona ma być w 2015 roku połączy dworzec kolejowy ze śródmieściem i południowymi osiedlami mieszkaniowymi Olsztyna.

Dla Solarisa Olsztyn jest drugim – po Poznaniu (45 tramwajów i 1 wagon  w użyczeniu z Bolechowa) – miastem, gdzie pasażerów powiozą tramwaje ze znakiem zielonego jamnika. Barwy tramwajów olsztyńskich też prawdopodobnie będą zielone, bo w ankiecie rozesłanej do mieszkańców przeważyły głosy o wyborze tego koloru (w innych niż poznańskie odcieniach), które mają mieć tramwaje w stolicy polskich Mazur.

Solaris dostarczy też w najbliższych dwóch latach tramwaje do dwóch niemieckich miast: Jeny (5 wagonów) i Brunszwiku (15 wozów). Ten kontrakt jest dużym sukcesem firmy, ponieważ żaden polski producent tramwajów nie dostarczył ich dotąd na wymagający niemiecki rynek.

Firma z Bolechowa wystartowała również do przetargu na dostarczenie 45 dwukierunkowych tramwajów do Warszawy. Solaris przeszedł już do kolejnego etapu, ale rywalizować będzie jeszcze z sześcioma innymi producentami (polskimi – Newag i PESA, czeskim, niemieckim i hiszpańskim), którzy też chcą dostarczyć swoje produkty. Kontrakt wart jest około 450 mln złotych i dofinansowany ma być z pieniędzy Unii Europejskiej.

Jeśli Solaris, by wygrał przetarg dla Warszawy, byłby to dla firmy kolejny sukces, ponieważ po stolicy  jeździ już ponad 140 tramwajów z bydgoskiej PESY, dostarczanych z poprzedniego jeszcze kontraktu na 186 wozów.

 

Tekst i zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz