Zaczyna się Retro Motor Show w Poznaniu


Strefa wojskowa będzie reprezentowana jeszcze mocniej niż w roku ubiegłym, znajdą się na niej pojazdy z okresu Powstania Wielkopolskiego, a do czołgu M60 dołączy w tym roku drugi, ale to będzie niespodzianka, którą zwiedzający poznają osobiście. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie będzie świętować na swoim stoisku 40 rocznicę uruchomienia produkcji samochodu Tarpan Honker w poznańskim Antoninku. A to zaledwie kilka przykładów spośród ponad 100 przygotowywanych stoisk.

Wyjątkowa wystawa historycznego sprzętu militarnego Muzeum Wojska Polskiego

W związku z obchodami 100-lecia odzyskania Niepodległości, Muzeum Wojska Polskiego zaprezentuje
na Retro Motor Show kilka wyjątkowych eksponatów z ponad 250 tysięcy zgromadzonych zbiorów. Na zwiedzających czekać będą między innymi:

77 mm armata polowa wz.1896

Wojsko Polskie, w początkowych latach swojego istnienia zdobyło z różnych źródeł sprzęt artyleryjski dziesiątek wzorów i kalibrów. Wśród armat polowych znalazła się także niemiecka armata 7,7 cm FK 1896 n.A., która w Polsce otrzymała oznaczenie 77 mm armata polowa wz.1896. Armaty pochodziły ze składnic niemieckich znajdujących się na terenie Polski oraz w ramach sprzętu zdobytego na Pomorzu oraz przez Wojska Wielkopolskie

Podstawowe dane:
Kaliber: 77 mm
Długość lufy: 2080 mm
Masa luty: 335 kg
Kąt podniesienia: -12o do +15o
Rozmiar kół: 1360 mm
Masa podstawy: 635 kg
Masa w marszu: 1910 kg
Masa na stanowisku: 1020 kg
Masa pocisku: 6,85 kg
Donośność teoretyczna: 7,800 m
Donośność praktyczna: 5,000 m

Czołg  średni M 60 A1

Czołg M 60 powstał w 1957 r. W 1959 zawarto z Chryslerem kontrakt na seryjną produkcję.
W 1960 wszedł na stałe do uzbrojenia armii USA i następnie do armii 22 państw. Czołg odnosił ogromne sukcesy na frontach świata i nieustannie jest modernizowany.

Podstawowe dane:

Masa                                   53 tony

Długość kadłuba               9,44 m

Długość z armatą             9,53 m

Szerokość                          3,63 mm

Wysokość                          3,27 m

Napęd                                 12 cylindrowy wysokoprężny, Continental AVDS 1790 2A
o mocy 559,3 kW (750 KM)

Układ jezdny       gąsienica, 6 kół nośnych

Prędkość             48 km/h

Zasięg                  500 km

Uzbrojenie          105 mm armata M 68
jednostka ognia 63 szt.,                   karabin maszynowy 7,62 mm
1 plot. kal. 12,7 mm,

Załoga                 4 osoby

Pancerz               grubość maksymalna 143 mm

Putiłow-Austin – rosyjski samochód pancerny

Wzorowany na eksportowanych do Rosji samochodach pancernych firmy Austin. Razem z oryginalnymi samochodami pancernymi Austin i rosyjskimi samochodami pancernymi Iżorski-Fiat pojazdy Putiłow-Austin stanowiły podstawę uzbrojenia rosyjskich pododdziałów samochodów pancernych podczas I wojny światowej, a później były wykorzystywane podczas walk rewolucji październikowej i późniejszej wojny domowej toczących się na terenie ZSRR.

Podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920 roku armia polska zdobyła ok. 20 wozów Putiłow-Austin, które wykorzystywała militarnie przeciw bolszewikom. Kilka z nich było jeszcze w latach 30. na wyposażeniu Wojska Polskiego.

Toyota Land Cruiser

Lekko opancerzona wersja znanego japońskiego samochodu terenowego. Od wersji cywilnej różni się pancernymi szybami i drzwiami. Land Cruisery pojawiły się w 1953 roku i po wielu zmianach ich nowe modele są wytwarzane do dziś, choć obecnie w ogromnej większości są to wersje cywilne. W ostatnich latach samochody te stały się popularne wśród wszelkich formacji paramilitarnych w Afryce i na Bliskim Wschodzie, gdzie często można spotkać prowizorycznie opancerzone i uzbrojone egzemplarze.

Prezentowana Toyota należała do Biura Ochrony Rządu i była używana do ochrony polskich dyplomatów w Iraku. Dwa razy wyszła cało z zamachów. Ślad po jednym z nich można nadal zobaczyć na tylnej szybie. Po wycofaniu ze służby jesienią 2013 roku samochód trafił do zbiorów Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

70 lecie marki Citroen obchodzone będzie podczas naszych tegorocznych targów!

Citroen świętuje w tym roku 70 urodziny Citroena 2CV! Jego premiera miała miejsca 7 października 1948 roku na targach w Paryżu! 70 lat później swoją kamienną rocznicę Citroen 2CV obchodzić będzie podczas Retro Motor Show w strefie Citroën Klub Poznań oraz Citroen Oldtimer Club Polska.

40 lecie Muzeum Tarpana w Szreniawie podczas tegorocznej edycji Retro Motor Show

Muzeum Tarpana w Szreniawie obchodzić będzie podczas tegorocznej edycji Retro Motor Show 40-lecie uruchomienia produkcji poznańskiego samochodu, czyli Tarpana Honkera! Uczcijmy tą wspaniałą chwilę wspólnie podczas targów! Muzeum zaprezentuje wachlarz typów oraz odmian wspomnianego auta z całego okresu jego produkcji. Będą Państwo mieli okazję przyjrzeć się między innymi takim obiektom jak:

  • Tarpan Honker 4012 z 1990 roku (z silnikiem Andoria), pierwotnie policyjny radiowóz
    we Wrocławiu.  Pod koniec lat 90. wieku odkupiony na policyjnym przetargu i zaadaptowany
    na wóz bojowy Ochotniczej Straży Pożarnej. Służył dzielnie w jednej z wielkopolskich gmin
    do 2016 roku
  • Tarpan Honker 4012 z 1991 roku (z silnikiem Iveco), który funkcjonował jako auto badawcze
    w Państwowym Instytucie Mechanizacji Rolnictwa w Poznaniu i stamtąd trafił do Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie, gdzie przez wiele lat był autem służbowym,
  • Tarpan Honker 4032 z 1994 roku (z silnikiem Iveco), jeden z trzech wykonanych prototypów krótkiej odmiany Honkera, a dwóch, które dotrwały do naszych czasów. Jako nowy trafił na badania
    do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Niestety wkrótce spółka Tarpan przestała istnieć i auto wróciło do Wielkopolski dopiero po… 22 latach.

 

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz