Przyjęto „Zasady Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”


W Sali Białej Urzędu Miasta Poznania 2 lipca odbyło się trzecie posiedzenie Rady Projektu „Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”.

Uczestniczący w posiedzeniu partnerzy projektu (skład w załączniku) jednogłośnie uchwałą przyjęli „Zasady Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Poza tym uczestnicy posiedzenia m.in. wysłuchali informacji na temat realizacji projektu „Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Posiedzeniu przewodniczył Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

 

Zasady Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

  1. Poznańska Kolej Metropolitalna to tworzące system osobowe połączenia kolejowe w obszarze metropolitalnym Poznania. PKM jest wspólnym przedsięwzięciem Województwa Wielkopolskiego, Powiatu Poznańskiego oraz gmin – partnerów Projektu Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
  2. Organizator. Organizatorem publicznego transportu kolejowego w ramach którego realizowane są połączenia PKM jest Województwo Wielkopolskie.
  3. Częstotliwość. Podstawowym parametrem charakteryzującym połączenia PKM jest średnia częstotliwość kursowania w godzinach szczytu nie rzadziej niż dwa razy na godzinę (co 30 min).
  4. Zasięg. Poznańska Kolej Metropolitalna to początkowo połączenia osobowe z Poznania do następujących stacji i z powrotem :

Nr linii        Zasięg minimalny                      Zasięg maksymalny

356            Murowana Goślina                      Wągrowiec

353            Pobiedziska                                Gniezno

3                Kostrzyn                                     Września

272            Środa                                        Jarocin

271            Czempiń                                     Kościan

357            Stęszew                                     Grodzisk

3                Buk                                           Nowy Tomyśl

351            Szamotuły                                   Szamotuły

354            Oborniki Wlkp.                            Rogoźno

 

  1. Decyzje o zasięgu i częstotliwości podłączeń PKM będzie podejmował Organizator publicznego transportu kolejowego na podstawie rzeczywistych potoków pasażerskich po zasięgnięciu opinii gmin leżących wzdłuż danej linii kolejowej.
  2. Finasowanie. Zarząd Województwa Wielkopolskiego oraz Stowarzyszenie Metropolia Poznań wypracują i przedłożą Partnerom do uzgodnienia sposób współfinansowania przewozów zapewniających częstotliwość w godzinach szczytu 2 razy na godzinę.
  3. Wspólny bilet. Województwo Wielkopolskie i Miasto Poznań przedłożą wszystkim gminom na obszarze działania PKM propozycję zawarcia porozumienia w sprawie wspólnego biletu. Miasto Poznań przedłoży Partnerom ofertę wykorzystania w tym celu karty PEKA.
  4. Tabor. Organizator publicznego transportu kolejowego określi wymagania oraz wskaże sposób zaspokojenia zapotrzebowania na tabor.
  5. Punkty przesiadkowe. Gminy na terenie których znajdują się stacje i przystanki kolejowe na których zatrzymywać się będą pociągi PKM przejmą odpowiedzialność za modernizację i utrzymanie punktów przesiadkowych. Gminy podejmą rozmowy z dotychczasowymi właścicielami, w celu przejęcia na własność wybranych nieruchomości służących funkcjom komunikacji publicznej w tym budynków stacyjnych.
  6. Integracja z lokalnym publicznym transportem zbiorowym. Wraz z uruchamianiem połączeń PKM na poszczególnych liniach gminy będą organizować zsynchronizowany dowóz pasażerów do węzłów przesiadkowych oraz będą ograniczać połączenia autobusowe konkurencyjne do PKM.
  7. Szczegółowa koncepcja PKM jest opisana w następujących opracowaniach:
  • „Koncepcji zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego z wydzieleniem kolejowego ruchu metropolitalnego”, oprac. zbior. WYG Consulting Sp. z o.o. Warszawa 2014.
  • J. Rychlewski, E. Plucińska: „Analizy infrastruktury technicznej oraz ruchu kolejowego pod kątem uruchomienia wstępnego etapu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”, Poznań 2015.

Dodaj komentarz