Będą nowe autobusy i tramwaje


Dzisiejsze podpisanie umowy między Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu a firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 37 fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino, było jednym z wydarzeń obchodów „Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu”. Za kwotę ponad 50 mln złotych na poznańskie ulice wyjedzie 19 standardowych autobusów „Urbino 12” i 18 przegubowych „Urbino 18”.

Przypomnijmy, że niemal dwa miesiące temu, 26 lipca, w poznańskim MPK została otwarta jedyna oferta w przetargu na dostawę niskopodłogowych autobusów miejskich. Ofertę tą złożyła właśnie firma Solaris Bus & Coach.
Wszystkie pojazdy będą spełniać restrykcyjną normę emisji spalin oznaczone symbolem „Euro 6”. Autobusy m.in. wyposażone zostaną standardowo w klimatyzację, monitoring, systemy liczenia pasażerów oraz w tablice informacyjne typu LED. W autobusach pojawią się też przyciski z zapisem w alfabecie Braille’a, dzięki którym łatwiej będzie korzystać z autobusów osobom niewidomym lub niedowidzącym.
Nowością w solarisach będzie system tzw. rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas pracy silników, dzięki którym pojazdy będą jeszcze bardziej ekologiczne – niskoemisyjne.

Niespodzianką poznańskich obchodów „Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu” będą jazdy przegubowego autobusu elektrycznego Solaris Urbino 18. Wypożyczony został on z miejskiego przewoźnika z Warszawy i testowany będzie na najbardziej popularnych w Poznaniu liniach: 51, 63 i 74. Pasażerowie mogą być zaskoczeni, ponieważ autobus ten będzie jeździł w warszawskiej kolorystyce żółto-czerwonej.
Nowe pojazdy Solarisa wyjadą na poznańskie ulice w przyszłym roku i w 2019 r.. Autobusy przegubowe mają dojechać do Poznania do 11 miesięcy, a autobusy standardowe – do 16 miesięcy od podpisania umowy. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone.
Warto dodać, iż poznańskie MPK od przyszłego roku zacznie otrzymywać także 50 nowoczesnych tramwajów w 100-proc. niskopodłogowych z Modertransu. Będą to moderusy gamma. Jeden, prototypowy wagon od maja testowany jest na poznańskich trasach.
Natomiast zakończyły się z Modertransu dla poznańskiego MPK dostawy tramwajów Moderus Beta. W ostatnim roku wyjechało ich na trasy 30, w tym 10 dwukierunkowych. Łącznie w poznańskich barwach zielono-żółtych jeździ 54 tych tramwajów, które odmłodziły znacznie tabor tramwajowy MPK. Dzięki nim przybyło też tramwajów z obniżoną podłogą. W weekendy po Poznaniu na wszystkich liniach jeżdżą wyłącznie tramwaje niskopodłogowe: solarisy, tatry, combino i wspomniane bety. MPK w Poznaniu ma ich łącznie 129 (z różną długością: od 25 przez 65 do 100 proc. niskiej podłogi). Dwa z nich: Solaris S100 (srebrno-czerwony) i Moderus Gamma (niebieski) są tramwajami testowymi.
Tekst i zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz