Ponad 130 ml zł dla Poznania


Umowy dofinansowania trzech inwestycji dotyczących transportu publicznego podpisali w czwartek w siedzibie Ministerstwa Rozwoju przedstawiciele Poznania i Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Przebudowa ul. św. Marcin, budowa linii tramwajowej w ul. Ratajczaka oraz przebudowa tras tramwajowych w ul. Dąbrowskiego pochłoną łącznie od tego do 2022 roku 294 mln zł, z czego ponad 130 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych, z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Podpisane umowy są kolejnym dowodem na to, że Poznań potrafi skutecznie aplikować o unijne środki na zaplanowane inwestycje.

5 km linii tramwajowych

Pierwsza z nich – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowej – ruszy w Poznaniu już na początku września. W jej ramach przebudowanych zostanie ponad 2,5 km linii tramwajowych. To pierwszy etap tzw. „Projektu Centrum”, czyli prac związanych z rewitalizacją obszaru ścisłego centrum Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem ul. Święty Marcin. Ta inwestycja, która potrwa do 2020 roku, pochłonie 100 mln zł, z czego niemal 45,5 mln zł pochodzić będzie z unijnych funduszy.

– Zmiana nawierzchni, mała architektura i planowane nasadzenia zieleni sprawią, że cały obszar projektu zyska nową jakość. Wszystkie działania w ramach tej inwestycji wpłyną na większą dostępność oraz rewitalizację ścisłego centrum miasta. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia komfortu wszystkich użytkowników tej przestrzeni, w tym również osobom niepełnosprawnym – wyjaśnił Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Urzędu Miasta Poznania, który podpisywał umowy z CUPT.

W przyszłym roku mają rozpocząć się dwa pozostałe dofinansowane projekty. Do 2022 roku potrwa realizacja drugiego etapu „Projektu Centrum”, czyli budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicy Ratajczaka. Łączna długość budowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie w tym wypadku niemal 1,3 km. Wartość tego projektu to 130 mln zł, z czego ponad 59 mln zł stanowić będzie unijne dofinansowanie.

Również do roku 2022 planowane są prace związane z realizacją trzeciego dofinansowanego projektu – przebudowy tras tramwajowych w ul. Dąbrowskiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego do ul. Prusa o łącznej długości ponad 1,2 km Inwestycja pochłonie ponad 64 mln zł, z czego z Programu Infrastruktura i Środowisko pochodzić będzie ponad 27 mln zł.

Pieniądze w transport miejski

W czwartek w CUPT podpisywano łącznie dziesięć umów dotyczących dofinansowania projektów transportowych. Oprócz Poznania beneficjentami były m.in. Toruń, Bygdoszcz, Tychy, Gdynia i Stargard.

– Te projekty opiewają na kwotę 1,57 mld zł, z czego dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi 858 mln zł. Transport miejski to trzeci z największych obszarów wsparcia w ramach tego programu, po transporcie drogowym i kolejowym. W całym programie mamy na ten obszar przeznaczonych 2,3 mld euro. Łącznie z dzisiejszymi podpisaliśmy już 24 umowy dotyczące realizacji projektów z zakresu transportu miejskiego – mówił w czwartek Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju.

Jak zapewnił – będą następne, bo na ocenę i wybór czeka 48 projektów na łączną kwotę 17 mld zł.

– Miasta są bardzo zainteresowane tym obszarem. My również, bo transport miejski zwiększa jakość życia w naszych miastach i przyczynia się do ich rozwoju gospodarczego. Bez sprawnie funkcjonującego transportu nie ma rozwoju gospodarczego naszych miast – przekonywał.

– Mamy już podpisanych 117 umów w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Weryfikujemy kolejnych 60 dużych wniosków o dofinansowanie projektów. Nie tylko podpisujemy zobowiązania, ale też realizujemy płatności. Wykorzystaliśmy już ponad połowę budżetu na ten rok i jesteśmy pewni, że wykorzystamy środki zapisane w naszym budżecie, a jest to 8,8 mld zł – poinformował Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora CUPT.

źródło www.poznan.pl

Dodaj komentarz