Fetyn - Pół wieku zajezdni "Warszawska" w niedzielę | Nasz Głos Poznański

Festyn – Pół wieku zajezdni „Warszawska” w niedzielę


Zajezdnia autobusowa przy ulicy Warszawskiej  Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu funkcjonuje już 50 lat. Z tej okazji na jej terenie w niedzielę, 13 maja w godzinach 11:00-15:00 odbędzie się festyn rodzinny.

Zajezdnia otwarta będzie dla mieszkańców, podczas której będzie można zapoznać się z historią obiektu, zobaczyć wystawę taboru autobusowego – zarówno zabytkowego: jelczy, berlietów, DAF-ów, ikarusów, jak i współczesnego – MAN-ów i solarisów, a także zapoznać się z planami zajezdni, m.in. związanymi z przygotowaniami do obsługi autobusów elektrycznych.

Chętni (muszą mieć ukończone 21 lat i posiadać prawo jazdy kat. B) – pod kierunkiem instruktora – będą mieli możliwość poprowadzenia autobusu szkoleniowego na placu manewrowym w zajezdni.

MPK w Poznaniu zaprasza na festyn do zajezdni autobusowej w niedzielę, 13 maja, w godzinach od 11. do 15., przy ul. Warszawskiej 142. Dojechać tam można najlepiej tramwajami linii: 6 i 8, a także autobusem linii 57. Wstęp wolny. Jak poinformowało MPK w Poznaniu, wydarzenie odbywa się w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich (DOFE), wspieranych przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu

Zajezdnia autobusowa przy ul. Warszawskiej, nazywaną też do niedawna zajezdnią przy ul. Pustej (z racji sąsiadującej z arterią Warszawską), zbudowana została w 1968 roku. Zaczęły parkować tam pojazdy, które nie mieściły się w dotychczasowych małych zajezdniach przy ul. Zwierzynieckiej i Świętojańskiej. A po ich likwidacji do nowej zajezdni przeniesiony został cały tabor autobusowy: sany H25 oraz wówczas najnowocześniejsze jelcze 272Mex (zwane „ogórkami). Z początkiem lat 70. ubiegłego wieku zaczęły stacjonować tam autosany i czeskie karosy, od 1977 pierwsze berliety, a po 1981 roku – ikarusy, w tym przegubowe, dla których z czasem – z braku miejsca w zajezdni ”Pusta”, wyznaczone zostały miejsca postojowe w zajezdni tramwajowej przy ul. Fortecznej, a od 1981 w nowej zajezdni przy ul. Kaczej (na Kopaninie).

Znacznie wcześniej, d 1966 roku po poznańskich ulicach zaczęły wozić pasażerów przegubowe jelcze typu: AP-02 i AP-021, dla których także w 1968 roku urządzono plac postojowy przy ul. Polskiej. Stąd te – wówczas najnowocześniejsze pojazdy miały blisko do trasy linii 59bis (al. Polska – „Bałtyk”)  jak i 63 (Górczyn – pl. Wielkopolski), obsługiwanych pojemniejszym taborem wspomnianych jelczy, które na przełomie lat 60. I 70. ubiegłego wieku dominowały w taborze MPK.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz