Odlotowy Poznań AirShow. MAMY BILETY | Nasz Głos Poznański - Część 5

Odlotowy weekend na Poznań Air Show


SkyMagic S3 WAT Zespół niezwykle kreatywnych skoczków spadochronowych, którzy cały czas pracują nad tym, by dodawać nowe elementy do swoich pokazów – kolorowe szarfy, ogromne flagi, pirotechnikę i nigdy nie wiemy czym jeszcze nas zaskoczą. Taki wspólny pokaz wymaga
od nich dużego doświadczenia i zaufania w zespole każdy manewr musi być doskonale przemyślany. Ich spadochrony, schowane w dość duży plecak, ważą nawet kilkanaście kilogramów.

57-my Team Zespół założony przez dwóch sympatycznych pilotów, którzy znani są ze swojego poczucia humoru. Lata doświadczenia i nietypowe maszyny to podstawowy opis programu tego zespołu. Obecnie 57-my Team lata w składzie trzech wiatrakowców – statków powietrznych, które przykuwają uwagę. Z wyglądu podobne do małego śmigłowca, a z zasad lotu bardziej do samolotu. Być może brzmi to skomplikowanie i rodzi kilka pytań – ale możecie być pewnie, że odpowiedzi
na nie dostaniecie podczas Poznań Air Show!

3AT3 Formation Flying Team Zespół stworzony w 2009 roku przez trzech miłośników lotnictwa, którzy postanowili podzielić się swoim hobby z widzami pokazów lotniczych. Grupa ma już wiele pokazów za sobą, załoga nie przestaje się rozwijać i cały czas pracuje nad swoimi pokazami. Chociaż samoloty AT3 nie są stworzone do latania w formacji, zespół udowadnia, że „chcieć, to móc” i wykonuje manewry w odległości zaledwie niespełna 2 metrów między samolotami!

Yak-3 Yak-3 był znanym i wytrzymałym radzieckim modelem używanym pod koniec II wojny światowej. Był on odpowiednikiem brytyjskiego Supermarine Spitfire i amerykańskiego P-51 Mustang. Załoga ceniła ten model za łatwość w utrzymaniu i wysokie osiągi. Samolot świetnie sprawdzał się jako myśliwiec, dzięki czemu trafił też do służby sojuszników ZSRR. Yak-3UPW, który przyleci na Poznań Air Show  z Holandii, wykona pokaz razem z CA 13 Boomerang.

CA 13 Boomerang CAC Boomerang to seria myśliwców produkowanych w Australii w czasach II wojny światowej. Australia, która opierała się głównie na dostawach samolotów z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, zdecydowała się na produkcję własnego modelu ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na myśliwce. CA 13 Boomerang okazał się być samolotem bardzo zwrotnym, uzbrojonym, dobrze opancerzonym, a jednocześnie łatwym do pilotażu.

Pterodactyl Flight Czeski zespół, który specjalizuje się w replikach maszyn z okresu
I i II Wojny Światowej. Grupę tworzą prawdziwi miłośnicy historii. Piloci podczas pokazów odgrywają realistycznie wyglądające lotnicze bitwy, przenosząc widzów w wojenne czasy. Zespół lata na replikach Piper Cub L-4H, Fokker E-III, S.E,5a, Sopwith 1½ Strutter oraz Fokker D-VII.

Grupa Żelazny Legendarny już polski zespół akrobacyjny. Aż ciężko sobie wyobrazić,
że jeszcze kilka lat temu był to jedyny zespół w Polsce, który latał w składzie trzech lub czterech samolotów. Mimo rozwoju innych grup, Żelazny nie musi obawiać się konkurencji. Zespół znany jest z niezwykłej precyzji podczas wykonywania figur, nawet jeśli w składzie znajdują się różne samoloty o różnych osiągach. Trzon zespołu stanowi trzech ogromnie doświadczonych akrobatów: Wojciech Krupa, Piotr Haberland i Tadeusz Kołaszewski, którzy z powodzeniem szkolą nowych członków zespołu.

Spitfire Jeden z największych klasyków lotnictwa II Wojny Światowej, o czym świadczy chociażby liczba wyprodukowanych egzemplarzy, która przekracza 20 000. Brytyjski myśliwiec jeszcze w latach 60. służył w armiach niektórych państw. Egzemplarz, który przyleci do Poznania, ma bogatą historię. Samolot wielokrotnie zmieniał jednostki, należał do specjalnych szkół lotniczych, był eksponatem
w muzeum w USA, zmieniał właścicieli kilka razy aż w końcu trafił pod opiekę Stephena Steada, który chętnie pokazuje umiejętności tego samolotu podczas pokazów lotniczych.

Czech Flying Legends MiG-15 Czeski zespół z polskim akcentem – samolot MiG-15, który należy do Czech Flying Legends, tuż po swoim locie technicznym w Czechach trafił do Polski. Służył w jednostce w Białej Podlaskiej, gdzie wykorzystywany był jako samolot treningowy. Jednym z pilotów, jaki zasiadał za sterami tej maszyny był nasz pierwszy polski astronauta Mirosław Hermaszewski. Gdy samolot zakończył służbę w polskiej armii, trafił do muzeum w Kalifornii.
Od 2013 roku MiG-15 jest pod opieką Czech Flying Legends.

PZL TS-11 Iskra Pierwszy polski samolot odrzutowy. TS-11 Iskra została zaprojektowana w połowie ubiegłego wieku. PZL Mielec wyprodukował 424 egzemplarze tego modelu. Obecnie TS-11 Iskra użytkowana jest w jednej eskadrze lotniczej, a wiele modeli wycofanych ze służby zasiliło szeregi lotnictwa cywilnego. Jednym z nich jest Iskra należąca do Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła.

Artur Kielak Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich pilotów solowych. Znany
z niezwykle dynamicznych pokazów, które pokazują akrobację lotniczą w pełnej krasie i wywołują niezapomniane wrażenia u widzów. Artur Kielak wykona pokaz na samolocie Sbach XA-41 – jedynym takim modelu w Polsce, którego malowanie nawiązuje do legendarnego Dywizjonu 303. Na co dzień Artura Kielaka możecie spotkać między innymi w kokpicie pasażerskiego Boeinga 737.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz