Nocny tramwaj z numerem „201”


Przywrócenie kursowania tramwajów na Kaponierze to nie jedyna nowość, która wprowadzona została w sobotę, 18 stycznia.  Przypomnijmy, że  na tym wciąż remontowanym węźle komunikacyjnym  tramwaje linii 5, 8, 10, 11, 13 i 15  pojadą od teraz po trasie: północ – południe – północ  i w kierunku południowo- zachodnim (linia 18). Druga nowość to inne oznakowanie jedynej nocnej linii tramwajowej N21, kursującej z Piątkowa przez centrum na górny taras Rataj i z powrotem przez rondo Starołęka oraz ulicą Zamenhoffa, Kórnicką w kierunku Piątkowa. Tramwaje otrzymały numer „201”.

Tramwaj ten jest uzupełnieniem  nocnej sieci połączeń autobusowych, których oznakowanie także zaczyna się od cyfry „2”, a kolejne od „31” wzwyż oznaczają kierunek trasy. Nocą Poznań obsługuje 20 linii autobusowych. Najniższy numer ma więc oznakowanie „231” (trasa Kaponiera – Rataje), a najwyższy „252” (Kaponiera – os. Kopernika – Kacza).

Warto przypomnieć, iż od listopada 1991 r. w godzinach nocnych (23 – 5) autobusy zastąpiły tramwaje. Nocny tramwaj jednak ponownie pojawił się na ulicach Poznania, gdy funkcjonowała PST (otwarta 31 stycznia 1997 roku). Mieszkańcy Piątkowa uzyskali przejazd tą trasą całą dobę (z wyjątkiem nocnej przerwy technicznej z poniedziałku na wtorek), ponadto kursujące tam tramwaje N21 niejako „chroniły” obiekty „PeSTki” przed ewentualną dewastacją ze strony wandali.  W marcu ubiegłego roku trasa N21 wydłużona została do Rataj.

Pierwsze tramwaje nocne w Poznaniu wyjechały na trasy w drugiej połowie marca 1953 roku. Obsługiwały wówczas główne trasy łączące dworzec i centrum miasta z odległymi osiedlami. Jeździła nocna „jedynka” (łącząca dworzec Poznań Główny z centrum miasta i Winiarami). Pętla tramwaju linii 1 – tak jak za dnia – zlokalizowana była na placu dworcowym, kilkadziesiąt metrów od wejścia do budynku stacyjnego.  W pierwszym okresie po poznańskich ulicach kursowały także nocą tramwaje linii 4 (Dębiec – Kaponiera –Górczyn), 8 (Ogrody – most Teatralny – Garbary) i 13 (Junikowo – Kaponiera – Rataje).

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

Zobacz także:

18 stycznia tramwaje pojechały przez  Kaponierę czytaj tutaj.

O zmianach na Kaponierze czytaj także tutaj.

O przygotowaniach do wprowadzenia Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej czytaj tutaj.

Powrót tramwaju nr 20 – czytaj tutaj

Nocny Tramwaj z numerem 201 – czytaj tutaj.

Trwa rozbiórka mostu Uniwersyteckiego (tutaj).

Dodaj komentarz