Franowo i Gajowa. Dwie epoki


38 tramwajów, które nocowały na poznańskich ulicach i pętlach i były narażone na zniszczenia przez wandali, ma już bezpiecznie schronienie w oddanej do użytku w nowej zajezdni tramwajowej na Franowie. Wkrótce nocować tam będzie kolejnych około czterdziestu wagonów z torów odstawczych przy ul. Budziszyńskiej (od 4 listopada – ponownego zamknięcia trasy tramwajowej w ul. Grunwaldzkiej).

Docelowo nocować tam będzie ponad sto tramwajów MPK. Obiekt jest teraz wyposażany w niezbędne urządzenia techniczne do przeglądów i naprawy. Zarówno motorniczowie jak i mechanicy otrzymają tam wygodne pomieszczenia socjalne. Będą też biura i magazyny.

Zajezdnia za około 208 mln zł zbudowana została w szybkim tempie. Jeszcze dwa lata temu były tam nieużytki. Obiekt powstał na 17 hektarach. Łączna długość torów postojowych (na kilkunastu odcinkach kilkusetmetrowej długości) w hali głównej i wokół niej przekracza 13 kilometrów, czyli 10 proc. poznańskich torowisk). Obiekt ten jest jednym z największych i najnowocześniejszych w kraju i mogą mu pozazdrościć tramwajowe firmy przewozowe z dużych miast w kraju, w tym także ze stolicy.

Zajezdnia tramwajowa na Franowie swoją wielkością kilka razy przewyższa obiekt tego typu przy ulicy Głogowskiej i przy ul. Fortecznej. Nie wspominając już o małej zajezdni przy ulicy Madalińskiego, która w najbliższych latach ma być zlikwidowana.

Pierwszą zajezdnią tramwajową był obiekt przy ulicy Gajowej na Jeżycach – ówczesnej jeszcze wsi – zbudowany w 1880 roku. Urządzone były tam miejsca postojowe dla małych wagoników pasażerskich, jak też stajnie dla kilkudziesięciu koni, które ciągnęły za dnia owe zadaszone wozy. Od roku 1898 roku, gdy tramwaje zostały zelektryfikowane, zajezdnię przystosowano do obsługi już tego nowoczesnego środka komunikacji, a konie zostały stopniowo sprzedane. Zajezdnia tramwajowa była dumą Poznania i przez 130 lat służyła tramwajom. Jako obiekt sprzedana została w 2010 r. portugalskiemu inwestorowi, który po wyburzeniu części budynków warsztatowych zbuduje tam w najbliższych latach osiedle mieszkalno-usługowe. Najstarsza część zabytkowych obiektów, objęta nadzorem konserwatorskim, zostanie odnowiona. Znajdą się tam stanowiska wjazdowe dla zabytkowych tramwajów, które będą prezentowane mieszkańcom odwiedzających owe nowe jeżyckie centrum.

Zajezdnia na Franowie – bez porównania zdecydowanie większa od tej pierwszej przy ul. Gajowej, jest kontynuacją nowoczesnego zaplecza dla poznańskich tramwajów. Czy posłuży im także przez 130 lat?

Andrzej Świątek

Fot. A. Świątek (2x), J. Podolski (7X)

Dodaj komentarz