Europejska premiera Kia Sorento trzeciej generacji


Co prawda europejska premiera Kia Sorento trzeciej generacji odbędzie się 2 października na paryskim salonie samochodowym ale koreański producent udostępnił już więcej szczegółów na temat swojego nowego modelu. Nowa Kia Sorento oferowana będzie na naszym rynku do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra a pierwsze egzemplarze tego samochodu trafią do polskich salonów zaraz po nowym roku. 

  • Europejska premiera 2 października na Salonie Samochodowym w Paryżu 2014
  • Wyrafinowany, nowy design SUV’a Kia Sorento trzeciej       generacji
  • Nowa konstrukcja nadwozia, lepsze własności jezdne i prowadzenie oraz wyższe bezpieczeństwo zderzeniowe
  • Obniżenie NVH oraz radykalna zmiana designu i jakości wystroju wnętrza
  • Gama dwóch zmodernizowanych silników Diesla na rynku polskim.

Europejska premiera nowej Kia Sorento odbędzie się 2 października br. na paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2014. Nowy SUV marki Kia zachwyca unikalną kombinacją stylu, funkcjonalności i technologii, kontynuując niejako sukces rynkowy swej starszej siostry. Wysmuklona sylwetka i głęboko „rzeźbione” panele nadwozia to zapowiedź wyższego stopnia wyrafinowania, nadającego Sorento trzeciej generacji wyglądu i atmosfery klasy Premium z obszerniejszym niż poprzednio wnętrzem oraz innowacyjnym wyposażeniem.

Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk). Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013.

Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii potęguje wrażenie muskularnego wyglądu na drodze.

W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spoiny na klapie tylnej.

Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego długości o 95 mm (do 4780 mm)* i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm).

Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).

„Nowoczesność i szerokość” motywem stylizacji wnętrza

Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Stylizacja przestrzeni pasażerskiej należy do europejskiego zespołu designerów Kia (atelier we Frankfurcie), który zaprojektował bardziej wyszukany i luksusowy wystrój wnętrza, z zastosowaniem materiałów o znacznie wyższej niż kiedykolwiek jakości.

Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw ‘Nowoczesności i Szerokości” – a więc solidnego optycznie i ustabilizowanego w poziomie wystroju wnętrza. ‘Szerokość’ wyraża się rozbudową panelu wskaźników, nową ornamentacją oraz owalnym kształtem tablicy przyrządów, sięgającej boczków drzwi. Bogatszy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry tworzy poczucie luksusu i nadaje nowej Kia Sorento atmosfery samochodu klasy Premium.

Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w chromowanej oprawie.

‘Pływający’ obrys deski rozdzielczej obejmuje usytuowany przed kierowcą panel wskaźników. Także i delikatność wypukłości drzwi pomiędzy głośnikami systemu audio a podłokietnikami w stylu rasowego SUV’a dodaje wnętrzu nowego Sorento aury luksusu i wyrafinowania.

Nabywca Sorento III będzie miał do wyboru wystrój wnętrza w jednobarwnym kolorze czarnym lub dwutonowym czarno-szarym – z tapicerką materiałową albo skórzaną.

Komfort, wygoda i nowe technologie

W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie.

Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5%). Nowy jest także w Sorento III zakrywany podpodłogowy sortownik na drobne przedmioty.

Dostępna w wersji 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.

W Sorento trzeciej generacji ‘debiutuje’ kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych, służących zwiększeniu wygody i przyjemności użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ na wyświetlaczu w desce rozdzielczej Around-View Monitor wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy, ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów wprost do bagażnika.

Więcej wyrafinowania

W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji) pod kątem wyrafinowania komfortu jazdy i wyciszenia wnętrza – podążając niejako śladem wyszukanego image pojazdu.

Fundamentalne znaczenie w tym przypadku ma znaczące zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 procent w porównaniu z modelem schodzącym), oddziaływujące również na wzrost bezpieczeństwa biernego.

Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29% grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów (z 0,7 do 0,9 mm), wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu. Efektem wprowadzonych zmian jest spadek poziomu hałasu w kabinie o 3 do 6 procent – w zależności od warunków jazdy.

Zmodernizowane jednostki napędowe, lepsza charakterystyka jezdna i prowadzenie

Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, konstruktorzy Kia „wzięli pod lupę” poprawę przyjemności i satysfakcji konsumenckiej z jazdy nowym Sorento, wprowadzając liczne ulepszenia w konstrukcji jednostek napędowych, układu kierowniczego oraz zawieszenia kół.

Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.

Za swe najważniejsze cele w procesie rozwojowym nowego Sorento zespół konstruktorów podwozia Kia przyjął podwyższenie komfortu podróżowania, zapewnienie stabilności przy znacznych prędkościach oraz precyzję układu kierowniczego na miarę skokowej poprawy jakości wystroju wnętrza i charakterystyki NVH.

W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy.

Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi – jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża, dzięki czemu nowa Kia Sorento zapowiada się na wyjątkowo przyjazną towarzyszkę najdłuższych nawet podróży.

Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w modelu poprzednim. Dzięki lepszemu wyczuciu położenia przednich kół i szybszej reakcji na polecenia kierowcy, nowa Kia Sorento wchodzi do grona najbardziej zwinnych i ‘usportowionych’ pojazdów w swoim segmencie – bez uszczerbku dla komfortu jazdy, którego nabywca oczekuje od pojazdu typu SUV klasy luksusowej.

Wyższy stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego

Z uwagi na szersze zastosowanie stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie, struktura nadwozia nowej Kia Sorento odznacza się znacznie wyższą odpornością mechaniczną. Udział tej stali (UHTS) w skorupie karoserii modelu poprzedniej generacji wynosił 24,4 procent, w nowym zaś – już 52,7 procent, podnosząc sztywność na skręcanie oraz wytrzymałość udarową w przypadku kolizji (zderzenia). Stal o podwyższonej wytrzymałości z kolei – stanowi istotny element wzmocnienia przednich i tylnych nadkoli oraz otworu klapy tylnej.

W porównaniu z modelem poprzednim, konstrukcja Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie zwiększoną – z 4,1 do 10,1 procent, zawartością stali nadwytrzymałej tłoczonej na gorąco, której użyto m.in. do wzmocnienia słupków A- i B nadwozia.

I znów – w zależności od rynku sprzedaży, nabywca nowej Kia Sorento spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego, która obejmować będzie dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).

NOWA KIA SORENTO – DANE TECHNICZNE ( Polska)

Karoseria i podwozie

Pięciodrzwiowe, 7-miejscowe typu SUV, konstrukcja stalowa, samonośna. Do wyboru dwa silniki czterocylindrowe: dwa wysokoprężne, napędzające koła przednie i tylne poprzez sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną.

Jednostki napędowe

2,0-litrowy Diesel o mocy 185 KM

Układ                                                             czterocylindrowy, rzędowy

Pojemność skokowa                                      1995 cm3 – 2,0 l

Średnica cylindra x skok tłoka                       84,0 x 90,0 mm

Stopień sprężania                                          16,0:1

Moc maksymalna                                          185 KM (136 kW) przy 4000 obr/min

Moment maksymalny                        402 Nm przy 1750-2750 obr/min

Liczba zaworów                                             16 (4 na cylinder)

Klasyfikacja emisji spalin                               Euro 6

2,2-litrowy Diesel o mocy 200 KM

Układ                                                           czterocylindrowy, rzędowy

Pojemność skokowa                                      2199 cm3 – 2,2 l

Średnica cylindra x skok tłoka                       8 5,4 x 96,0 mm

Stopień sprężania                                          16,0:1

Moc maksymalna                                          200 KM (147 kW) przy 3800 obr/min

Moment maksymalny                        441 Nm przy 1750-2750 obr/min

Liczba zaworów                                             16 (4 na cylinder)

Klasyfikacja emisji spalin                               Euro 6

Skrzynia przekładniowa

2.0 CRDi         2.2 CRDi

Manualna (Man)                                             —                    6-stopniowa

Automatyczna (Auto)                                     6-stopniowa    6-stopniowa

Przełożenia                                                   2.0 CRDi         2.2 CRDi

Auto                Man     Auto

1                      4,651               3,538   4,651

2                      2,831               1,909   2,831

3                      1,842               1,179   1,842

4                      1,386               0,814   1,386

5                      1,000               0,737   1,000

6                      0,772               0,628   0,772

Wsteczny                                                       3,393               3,910   3,393

Przekładnia główna 1                                     3,195               4,071   3,195

Zawieszenie kół jezdnych

Przednie            Niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia

Tylne                  Niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia

Układ kierowniczy

Rodzaj                                               Zębatkowy, ze wspomaganiem elektro-mechanicznym

Przełożenie/obrotów kierownicy         14,43:1 / 2,87 (pomiędzy położeniami skrajnymi)

Średnica zawracania                          11,08 m

Hamulce

Przednie                                             Æ 320 mm, tarcze lite

Tylne                                                  Æ 314 mm tarcze lite

Koła i ogumienie

Standardowe                                      Felgi 17-calowe ze stopu lekkiego, ogumienie 235/65 R17

Koło zapasowe                                   Brak, zestaw naprawczy opony

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

Długość całkowita                               4780                Szerokość całkowita               ** 1890

Wysokość całkowita                           1685 / 1690*   Rozstaw osi                            2780

Rozstaw kół przednich                       1633                Rozstaw kół tylnych                1644

Zwis przedni                                       945                  Zwis tylny                                1,055

Kąt najazdu                                        16,90               Kąt zejścia                              21,0 0

Prześwit                                             185

*z relingami dachowymi

**bez lusterek zewnętrznych

Wewnętrzne

rząd I                          rząd II                         rząd III

Przestrzeń na głowę              1004                           998                             920

Przestrzeń na nogi                 1048                            1000                           805

Szerokość na poziomie

ramion                                    1,500                          1472                           1342

Szerokość na poziomie

bioder                                    1439                           1433                           1051

Pojemność ładunkowa (w litrach, wg VDA)

Za oparciami siedzeń:            rzędu I             rzędu II            rzędu III

Wersja 7-miejscowa               1662                605                  142

Masy (w kg, dla wersji 5-miejscowej)

2.0 CRDi         2.2 CRDi

Auto                Man     Auto

Masa własna              1844                1821    1849

Masa całkowita           2510                2510    2510

Masa przyczepy*        2000                2500    2000

*hamowanej; niehamowanej – 750 kg dla wszystkich wersji modelowych

Osiągi

2.0 CRDi    2.2 CRDi

Auto                Man     Auto

Prędkość maks.

(km/h)                        200                  203      203

Przyspieszenie

0-100 km/h (sek.)       10,4                 9,0       9,6

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz